Tutkijan verkkokamari Historiantutkijan vara-asunto

Sana viikonvaihteeksi

"Sitten hän ottakoon israelilaisten seurakunnalta kaksi vuohipukkia syntiuhriksi ja pässin polttouhriksi. Näin hän toimittakoon menot pyhäkön sisäosan puhdistamiseksi siitä epäpuhtaudesta, jonka israelilaiset ovat sille tuottaneet rikkomuksillaan ja synneillään. Sitten hän astukoon ulos alttarin luo, joka on Herran edessä, ja toimittakoon puhdistusmenot."

"Tätä määräystä teidän on ikuisesti noudatettava. Kerran vuodessa teidän on toimitettava israelilaisten kaikkien syntien sovitus."

(3. Moos 16: 5, 16, 18, 34, hieman soveltaen; koska kaikki lukijat eivät ole viestiä hahmottaneet, selvennyksen voi lukea täältä.)

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

3Suosittele

3 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (54 kommenttia)

Kalle Kuusivuori

Olipa harvinaisen mauton blogi kirjoitus.

Käyttäjän jojalonen kuva
Jussi Jalonen

"Voiko etiopialainen muuttaa ihonsa ja pantteri pilkkunsa? Yhtä vähän te voitte tehdä hyvää, te pahantekoon tottuneet." (Jer 13:23)

Kalle Kuusivuori

Raamatulla päähän. Onko tämä nykyista Tampereen punakoulun oppia? Missä Marx, Lenin ja Mao?

Käyttäjän jojalonen kuva
Jussi Jalonen

"Avaamaan heidän silmänsä, että he kääntyisivät pimeydestä valkeuteen ja saatanan vallasta Jumalan tykö" (Apostolien teot, 26:18).

Huomauttaisin lisäksi, että Tampereen yliopisto oli aseveliakselin perustama ja itse kirjoitan vapaana toimittajana katoliseen sanomalehteen. Tämä on syytä pitää mielessä; seuraukset näiden asioiden unohtamisesta voi lukea Quentin Tarantinon ikuistamasta Hesekielin kirjan kohdasta 25:17.

Kalle Kuusivuori

Yrjö Ruudun perillisiä on Tampereen koulu. Mutta monta suuntaa siellä on tainnut sen jälkeen olla.

Käyttäjän jojalonen kuva
Jussi Jalonen

Yrjö Silon. Ohessa artikkeli (linkki).

Kalle Kuusivuori

Silon taisi olla Kalterijääkärin seuraaja.

Käyttäjän jpvuorela kuva
Jari-Pekka Vuorela

Tampereen yliopisto on tietysti molempien Yrjöjen perillinen. Ruutu oli Yhteiskunnallisen korkeakoulun perustaja ja ensimmäinen rehtori, Silo junailemassa sen siirtämistä Tampereelle. Oma opiskeluaikani sattui Silon kauteen Tampereen yliopiston hallintojohtajana (1972-82).

Käyttäjän jojalonen kuva
Jussi Jalonen

Tämähän oli kiinnostava tieto! Jari-Pekka varmaan sitten muistaakin ne ajat, jolloin yliopiston henkilöstöpalkkauksessa suosittiin Silon ohjeistuksen mukaan ensisijaisesti rintamamiehiä, kuten tuossa artikkelissakin mainitaan.

Veikko Penttinen

Luin jostain, että tuollaiseen hurahtaneille on perustettu tukihenkilörymiä vähän AA-hengen mukaisia.

Käyttäjän jpvuorela kuva
Jari-Pekka Vuorela

Vastaisin "joo", mutta en siis Penttiselle, jonka kommentin alle tämä vastaus menee :-)

Käyttäjän AOBrusi kuva
Antti Brusi

Itse asiassa voi. Evoluutio on sikäli ihmejutsku, että se mahdollistaa homman. Muuten mitä olet popsinut?

Käyttäjän jojalonen kuva
Jussi Jalonen

Brusi; koska luonnonvalinta ei saa kuvattuja muutoksia aikaiseksi vain yhden sukupolven aikana, niin vertaus kyllä pitää paikkansa.

Käyttäjän Luntatupaan kuva
Pertti Väänänen

Fil.Lis. Jussi Jalosella luulisi olevan riittävästi tekemistä historian rääpimisessä. Joten hän voisi jättää eri uskontojen pyhien kirjoitusten repostelun sikseen, koska tämä kuulunee enemmänkin uskototieteeseen.
Monitouhuisuus saattaa olla turmioksi aloittelevalle tiedemiehelle.

Käyttäjän jojalonen kuva
Jussi Jalonen

"Minä olen kuullut Mooabin häväistykset ja ammonilaisten pilkat" (Sefanja, 2:8).

Käyttäjän Luntatupaan kuva
Pertti Väänänen

Jep!

Minä olen myös lukenut näitä Jalosen pilkkakirjoituksia.

Reijo Sorsa

Jalonen toi itsensä meidän tavallisten kusipäiden tasalle, vähän alemmaskin. Tästä kiitos.

Käyttäjän jojalonen kuva
Jussi Jalonen
Tapio Suhonen

Pystyt kyllä parempaan, kuin ystäväsi ossimäntylahti; mutta tämä oli hyvin väsynyt palapeli.

Kirjoituksesi, useimiten, paljastavat että olet vallitsevan yhteiskuntajärjestyksen sokea välikappale; vahva aatteellisuus ja klisheiset antipatiat (trendikkäät) pursuilevat kirjoitelmistasi.
En väitä, että se aina olisi huonoa: Jos siis tarkkailet vastaisuudessa motiivejasi, et ehkä vajoa jungnerilaiseen naivismiin, tai pahempaan, siikalalaiseen täystyhmyyteen.....

Ps. Tendenssi vaatii perustelut tendenssille.

Käyttäjän jojalonen kuva
Jussi Jalonen

Tapio Suhonen kirjoittaa:

"Kirjoituksesi, useimiten, paljastavat että olet vallitsevan yhteiskuntajärjestyksen sokea välikappale..."

Kohteliaisuudesta jätän kertomatta, mitä johtopäätöksiä olen tehnyt omista varsin sekavista kirjoituksistasi, joista kommenttisi oli tyyppiesimerkki. Mutta nyt luovun toistaiseksi raamatunlauseilla vastaamisesta, koska olen utelias kuulemaan, mikä sinua oikein ottaa päähän tässä "vallitsevassa yhteiskuntajärjestyksessä"? Eikö työnteko maita? Vai pänniikö yhteiskuntarauha? Vapaat vaalit? Joku muu?

Tapio Suhonen

Noh, et ole filosofi....(tämä on selitys sekavuuspäätelmääsi)

Väitätkö kuitenkin; ja vakavasti, että nykypolitiikassa ei ole arvosteltavaa?
Aatteellisuutesi, jos olen oikein ymmärtänyt, on pyrkimykseltään ”yhteiskuntarauhan ja vapaiden vaalien” vastaisuutta. Voi olla väärässäkin,,,

Olen töissä, toistaiseksi ainakin, liittyneekö se aiheeseen?

Älä ole "kohtelias"

Käyttäjän jojalonen kuva
Jussi Jalonen

Suhonen kirjoittaa:

"Aatteellisuutesi, jos olen oikein ymmärtänyt, on pyrkimykseltään ”yhteiskuntarauhan ja vapaiden vaalien” vastaisuutta. Voi olla väärässäkin,,,"

Postitatko jostain oudosta käyttäjäliittymästä tai selaimesta, vai miksi nuo merkit ovat tuollaisia?

Sen lisäksi kommenttisi muuttuvat yhä sekavammiksi. Aluksi toteat, että olen "vallitsevan yhteiskuntajärjestyksen sokea välikappale"; sen jälkeen ilmoitat ymmärtäneesi, että minun "aatteellisuuteni" on "pyrkimykseltään yhteiskuntarauhan ja vapaiden vaalien vastaisuutta".

Niin että koita nyt jo päättää, olenko mielestäsi vallitsevan yhteiskuntajärjestyksen kannattaja vai vastustaja. Ei niin, että mielipiteesi minua kiinnostaisi, mutta ehkä voit yrittää selventää ajatuksesi edes itsellesi jotenkin johdonmukaisiksi.

Tapio Suhonen

Noniin Jussi. Alat päästä asian ytimeen: taivutan rautalangasta. Muoto voi tosiaankin olla sisällön kanssa ristiriidassa.
Kirjoituksesi riitelevät, aina, muodon kautta epäkohtia vastaan: Tuntuu siltä, kuin haluaisit parantaa maailman polttamalla lipun.
Voin selventää, se ei auta, mutta se harhauttaa.
Siksi, ilkikurisestikin ajatellen, luulen että kirjoitelmiesi ainoa motiivi on kissan hännän nosto...

Älä piittaa merkkijärjestelmistä, niiden käytöstä tai näppiserheistä...

Käyttäjän jojalonen kuva
Jussi Jalonen

Minusta on tavallaan psykologisesti kiinnostavaa, että harrastuksenomainen bloggailu huvin vuoksi ja ajan tappamiseksi aiheuttaa joissain täysin tuntemattomissa ihmisissä monisyisiä pohdiskeluja mahdollisista "motiiveista".

Tekstisi on valitettavasti edelleenkin sekavaa.

Tapio Suhonen

Sekavuus on, Jussi, yhä omassa päässäsi...
Mitä ”motiiveihin” tulee, erityisesti ”psykologisesti” kiinnostaviin: olet myös itse täällä...
Ja, tekstin avaustasi mukaillen: Jussi on nähty profeettain seurassa...

Käyttäjän ossimantylahti kuva
Ossi Mantylahti

"Te eksytte, koska te ette tunne kirjoituksia" - Matt 22:29

Tapio Suhonen

Tiesitkö muuten, että Daavid tarvitsi - vain - sata filistealaisen soturin esinahkaa, saadakseen Saulin tyttären Miikalin vaimokseen...

Käyttäjän jojalonen kuva
Jussi Jalonen

No niin, Suhonen. Pysytäänpä asiassa.

Tätä kommenttiketjua lukiessani tajusin taas, että lauantain alkuilta ei taida olla paras aika Puheenvuoroon kirjoittamiselle - ei ainakaan jos mielii saada oikeustoimikelpoisessa tilassa laadittua palautetta. No, toisaalta kuvattu asia sattui nyt osumaan täksi iltapäiväksi.

Tapio Suhonen

Olen pahoillani. Luulin että täällä puhutaan raamatusta...

Pekka Roponen

Eikös se ollut se jokin alpakka tai laama, joka kuoli syntiemme tähden?

Joskus Porthaniassa oli veistetty pulpettiin, jotta King Kong kuoli syntiemme tähden.

Itse uskon kuolevani biosfäärin tähden.

Pekka Roponen

Jo Dostojevski havaitsi, että suomalaiset eivät ole oikeustoimikelpoista kansaa.

Käyttäjän jojalonen kuva
Jussi Jalonen

Uteliaisuudesta, mihin Dostojevskin teokseen viittaat? En tunne mainitun kirjailijan tuotantoa oikeastaan kovinkaan hyvin. Mutta eikö ainakin "Keskenkasvuisessa" kuvailtu oikeusprosessi venäläisen aatelisnaisen ja suomalaisen taloudenhoitajan välillä pääty siihen, että kreivitär joutuu pulittamaan keittäjälleen viisitoista ruplaa korvaukseksi läimäytyksestään?

Tapio Suhonen

Putinin kannattajat - monet - uskovat että Lenin toi kirjakielen Suomeen!

Pekka Roponen

Lähinnä ajattelin Kirjailijan päiväkirjaa, jossa todetaan, että suomalaiset eivät ole valtiota muodostavaa kansaa, mutta kunnon väkea silti, heitä pitää kohdella isällisesti (Dostojevskin toinen vaimo oli suomenruotsalainen).

Käyttäjän pekkaopollanen kuva
Pekka Olavi Pöllänen

Kannattaako siteerata mm. yhtä huumausainekasvien ja harhojen vallassa kirjoitettua kirjaa !?! Ehkä joskus näin raadollisen tragikoomisesti. Seurauksena kuitenkin on mm. näköjään jonkinlainen Helsingin Yliopisto vs Tampereen Yliopisto kettuilu. Toivottavasti nähdään Karkkilan torilla ensi kesänä, vaikka saahan niitä vattuja siitä Alkonkin edestä, hehe.

Tapio Suhonen

Pekka. Namibia City on kiva pikkukaupunki, ainakin kesällä...

Pekka Roponen

Suvorovinhan muuten väitettiin olevan alkuperäiseltä sukunimeltään Suhonen. Jos ei sano mitään, unohda koko juttu.

Käyttäjän jojalonen kuva
Jussi Jalonen

Yksi todennäköinen arvaus nimen alkuperästä oli myös "Syvävaara".

Markku Talikka

Selvähän se, kaikki tietäävät, että Lenin-setä asuu Venäjällä, eppäilykset pois, basta!

Pekka Roponen

Tiedätkö edes sitä, mistä nom de guerre on peräisin?

Jukka Poikela

Hienoa havaita, että Tampereen tiedostamisopin laitoksellakin Raamattua luetaan. Ruukinmatruunakin on joskus tuohon kirjoitukseen perehtynyt ja kirjailee siitä varsin hersyvästi. Ohessa suora lainaus copyleftiä hyväksikäyttäen.

"Tyhmiä vastauksia tyhmiin kysymyksiin
Mooseksen laki eli halakha on asia, joka herättää jatkuvasti intohimoja niin kristittyjen kuin varsinkin ateistien keskuudessa, ja jota käytetään jatkuvasti antisemitistisenä lyömäaseena. Tuo laki löytyy Tanakhista eli siis Vanhasta testamentista, ja siihen kuuluu 613 mitzvaa eli pykälää. Niistä 365 on kieltoja (yksi joka vuoden päivälle) ja 248 käskyjä (yksi jokaiselle ihmisruumiin luulle). Dekalogi eli kymmenen käskyn laki (asheret ha-dibrot) on osa tätä lakia. Laki ei ole koskenut kristittyjä sen jälkeen, kun apostolit Pietari ja Paavali päättivät lakkauttaa sen 40-luvulla. Tämä abdikaatio mainitaan Apostolien teoissa (Apt 15:7-10). Uskonnolliset juutalaiset sensijaan noudattavat jokaista mitzvaa prikulleen - aivan kuten fariseustenkin aikana ja täsmällisesti.

Mutta asiaan. Mooseksen lakia käytetään kätevänä vesurina niin antisemitismiin kuin antikristillisyyteenkin, ja oheisesta linkistä löytyi yksi tällainen tapaus, joka on julkaistu Keskisuomalaisessa. Mutta koska siinä on kymmenen typerää kysymystä, rabbi Eizenwaib päättää vastata kysymyksiin Talmudin pohjalta.

Päivi Tapper kirjoitti (25.3.) Jumalan sanan mukaan homouden olevan kauhistus. Arvatenkin hän viittaa 3. Mooseksen kirjaan (3. Moos. 18:22). Voisiko Jumalan ikuisen ja muuttumattoman sanan asiantuntija vastata minulle joihinkin Mooseksen 2. ja 3. kirjan herättämiin kysymyksiin, jotta voisin näitä lakeja kirjaimellisesti ja oikein elämässäni noudattaa?

Rabbi Eizenwaib: Tässä vaiheessa haluamme kehottaa arvoisaa kysyjää kääntymään oman rabbinsa puoleen, ja kysymään häneltä elämänohjeita. Talmudin Mishnasta löytyy vastaukset kaikkiin ohessaoleviin kysymyksiin, ja Gemarassa niitä tarkennetaan. Mutta arvoisa kysyjä voi myös muodostaa omaa midrashiaan.

1) Kun polttouhraan naudan alttarilla, tiedän, että siitä syntyy Herralle mieluisa tuoksuva tuliuhri (3. Moos. 1:9). Ongelmana ovat naapurit. Heidän mielestään tuoksu ei ole mieluisa. Pitäisikö minun kirota heidät?

Rabbi Eizenwaib: Polttouhrin toimitus on hyväksyttävää vain Jerusalemin temppelissä. Jos sen toimittaa missä tahansa muualla, J-la on hyvin, hyvin vihainen. Ja kaupan päälle vain Aaronin jälkeläiset saavat sen luvallisesti toimittaa. Vastaus on, että ei.

2) Jos haluaisin myydä tyttäreni orjaksi, mikä 2. Mooseksen kirjassa hyväksytään (2. Moos. 21:7), niin mikä nykypäivänä mielestäsi olisi sopiva hinta hänestä?

Rabbi Eizenwaib: Jälkeenpäin tuleva laki kumoaa abrogaatioperiaatteen mukaisesti vanhemman lain. Tuo pykälä kumotaan 3. Moos 25:46:ssa. Toisaalta Nooan laki on voimakkaampi kuin halakha, ja Nooan lain 7§ mukaisesti noudatamme maallista lakia, mikäli se on oikeudenmukainen ja sellaiseksi havaittu ja halakhaa vain, jos maallisesta laista ei löydy pykälää. Suomen laki kieltää orjuuden eli se menee halakhan edelle tässä tilanteessa.

3) 3. Mooseksen kirjassa (3. Moos. 25:44) sanotaan, että voin omistaa orjia, sillä ehdolla, että he ovat naapurikansojen edustajia. Erään ystäväni mielestä tämä pätee venäläisiin, mutta ei ruotsalaisiin. Voitko tarkentaa? Miksi en saisi omistaa ruotsalaisia?

Rabbi Eizenwaib: Lakipykälää sovelletaan niihin kansoihin, jotka olivat heprealaisten naapureina lain säätämisen aikaan, eli edomilaisiin, ammonilaisiin, mooabilaisiin, filistealaisiin ja foinikialaisiin. Nuo kaikki kansat ovat jo ammoin hävinneet, joten ette kumpikaan voi pitää sen enempää venäläisiä kuin ruotsalaisiakaan orjinanne. Mikäli asiasta on epäselvyyttä, ks. kysymys 2.

4) Minulla on naapuri, joka jatkuvasti työskentelee sapattina. 2. Mooseksen kirja (2 Moos. 35:2) selkeästi määrää, että hänet olisi surmattava. Onko minulla moraalinen velvollisuus tappaa hänet itse?

Rabbi Eizenwaib: Kuolemanrangaistuksen toimeenpanosta löytyvät säännökset Talmudin traktaatti Sanhedrinista, folio 41a. Jotta kuolemanrangaistus voitaisiin langettaa, teolle tulee olla kaksi todistajaa, ja heidän on täytynyt varoittaa tekijää etukäteen ja sanoa hänelle, että jos hän tekee tekonsa, hänet voidaan tuomita kuolemaan ja hänen on täytynyt hyväksyä em. varoitukset niin, että hän on ilmaissut halunsa tekoonsa, piittaamatta seurauksista. Rikollisen omaa tunnustusta ei hyväksytä todisteeksi, kuten ei myöskään aihetodisteita. Sanhedrinin täytyy myös vahvistaa tuomio. Nyrkkisääntö on, että sellainen sanhedrin, joka langettaa yhdenkin kuolemanrangaistuksen seitsemään vuoteen, on hyvin julma ja armoton.

Traktaatti Sanhedrin folio 52b:n mukaan kuolemanrangaistuksia on mahdollista langettaa vain niin kauan kun Jerusalemin temppeli on olemassa. Koska sekä temppeli on tuhottu että sanhedrin lakkautettu, joudut odottamaan tuomion täytäntöönpanoa kunnes temppeli jälleenrakennetaan ja sanhedrin uudelleenperustetaan.

5) Eräs ystäväni on sitä mieltä, että vaikka simpukoiden syöminen on iljetys (3. Moos. 11:10-11), se on kuitenkin vähemmän kauhistus kuin homoseksuaalisuus. En ole varma asiasta.

Rabbi Eizenwaib: Kashrut-säännösten rikkominen on vähemmän kauhistus kuin masha sodom eli kielletyt sukupuolisuhteet.

6) 3. Mooseksen kirjan (3. Moos. 21:20) mukaan pappi ei saa lähestyä Jumalan alttaria, jos hänellä on näössä vikaa. Olen nähnyt pappien käyttävän silmälaseja. Tulisiko heille antaa mahdollisuus laserleikkaukseen vai surmataanko heidät heti?

Rabbi Eizenwaib: Tämä pykälä koskee vain temppelijumalanpalvelusta Jerusalemin temppelissä, ei synagogapalvelusta. Temppelipappi saa olla vain Aaronin jälkeläinen, kun taas rabbiksi kelpaa sellaiseksi opiskellut, eikä tuo säännös koske häntä.

7) Useimmat miespuoliset ystäväni antavat leikata hiuksensa ohimoilta ja ajavat partansa, vaikka tämä on kielletty 3. Mooseksen kirjassa (3. Moos. 19:27). Kuinka heidän tulisi kuolla?

Rabbi Eizenwaib: Talmud hyväksyy neljä teloitustapaa: hirttäminen, mestaaminen, kivittäminen ja elävältä polttaminen. Mutta itse tuomion langettamiseen ja sen toimeenpanoon katso kysymys 2 ja kysymys 4.

8) Kuulin naispuolisen työtoverini harrastaneen sukupuoliyhteyttä kuukautisten aikana, vaikka se 3. Mooseksen kirjassa (3. Moos. 20:18) kielletäänkin. Tulisiko hänet ja hänen partnerinsa poistaa kansansa keskuudesta Venäjälle vai Ruotsiin?

Rabbi Eizenwaib: Talmudin mukaan tuo "poistettakoon kansansa keskuudesta" tarkoittaa erottamista seurakunnasta. Maastakarkoitukseen ei ole syytä ryhtyä. Asia on käsitelty tarkemmin traktaatti Niddassa. Synagogaan saa tulla sen jälkeen, kun on ensin puhdistautunut mikvassa.

9) Olen oppinut 3. Mooseksen kirjasta (3. Moos. 11:7-8), että kuolleen sian koskettaminen tekee minusta saastaisen. Voinko kuitenkin käyttää nahkakenkiä, jos käytän välissä sukkia?

Rabbi Eizenwaib: Voit.

10) Sukulaisellani on maatila. Hän rikkoo 3. Mooseksen kirjan lakia (3. Moos. 19:19) kylvämällä samaan peltoon kahta eri siementä. Samoin hänen vaimonsa rikkoo kyseistä lakia käyttämällä vaatteita, joiden valmistuksessa on käytetty kahdenlaista kuitua (puuvilla-polyester-sekoitetta). Hän myös kiroilee paljon. Onko todellakin tarpeellista kutsua koko kaupungin väki kivittämään heidät (3. Moos. 24:10-16)? Emmekö voisi vain polttaa heidät perhepiirissä niin kuin teemme ihmisille, jotka makaavat puolisonsa perheenjäsenten kanssa (3. Moos. 20:14)?

Rabbi Eizenwaib: Kysymyksesi oli hyvä ja monisyinen. Ensimmäinen kysymyksen osa on käsitelty seder Zeraimissa, traktaatti Kilajimissa. Vaimo ei syyllisty rikokseen, sillä kyseinen pykälä koskee vain villa-pellavaseosta eli shaatnetzia. Shaatnetzin käyttäminen on kiellttyä, sillä se on puolivillaista. Samoin villakankaan ompeleminen pellavalangalla on kiellettyä. Käytä puuvillalankaa. Puuvilla-polyester on täysin hyväksyttävää. Mitä kuolemanrangaistuksen langettamiseen ja täytäntöönpanoon tulee, katso kysymys 4.

Mikään uskonelämän kysymys ei ole rabbi Eizenwaibille liian vaikea. Kysykää meiltä mitä te haluatte, me vastaamme teille mitä me haluamme. "

Alkuperäinen kirjoitus löytyy tuolta:
http://takkirauta.blogspot.com/2010/09/tyhmia-vast...

Käyttäjän JuhoJoensuu kuva
Juho Joensuu

Oli tuossa avauksessa oma vitsinsä mutta tiesit varmaan jo kirjoittaessasi, mitä karhunpesää tökit. Analogiat ja lainauksilla keskusteleminen on kuitenkin aika vaikeaa, joten et taida ottaa tavaksi.

Käyttäjän jojalonen kuva
Jussi Jalonen

Oikeastaan tajusin sen vasta vähän sen jälkeen kun kommentteja alkoi tulla. Naputtelin tuon vain sellaisena mielleyhtymänä siinä samalla kun illan uutisia olin katsellut ja itse asiasta oli tiedotettu.

Laitoin tuohon alle selvennyksen muutamille lauantai-iltaansa täällä katkaisseille.

Käyttäjän jojalonen kuva
Jussi Jalonen

Koska illan askareet ovat takana ja olen nukkunut yön yli, niin kuitataanpa kerralla muutamien vähäosaisempien kommentit.

Aloitetaan nyt tuosta Tapio Suhosen sumeasta ja "motiivejani" arvailleesta lausahtelusta, jonka hän päätti allekirjoitetulle osoitettuun toteamukseen "olet myös itse täällä". Kieltämättä olen, onhan tämä nyt sentään minun blogini.

Ellei vertauskuva siis auennut lukijoille, niin toistettakoon että Perussuomalaisten johtaja Timo Soini suoritti eilen loppuun puolueensa rituaalisen puhdistautumisen. Tämä prosessi koostui köyliöläisen valtuutetun Tommi Raution erottamisesta sekä kahdelle Perussuomalaisten tamperelaiselle vaikuttajalle, linkittämässäni kuvassa esiintyville Viinikaiselle ja Elovaaralle annetuista huomautuksista. Sen sijaan erottamisiin tai edes varoituksiin ei ryhdytty käräjille haastettujen James Hirvisaaren ja Freddy van Wonterghemin kohdalla, vaikka Hirvisaari on jo saanut tuomion hovissa. Mihinkään toimiin ei myöskään ryhdytty korkeimman oikeuden päätöstä yhä odottavan Halla-ahon kohdalla, jolta Rautio oli kuitenkin varsin selvästi lainannut sotaretoriikkansa. Mitään avointa ja kunnollista keskustelua puolueessa esiintyvästä rasismista ja muukalaisvihasta tai sen alkuperästä ei tietenkään käyty.

Sanalla sanoen, Soini toimi kuten erämaavaelluksen aikaiset leeviläiset ylipapit ja on todennut, että yhden pässin ja kahden vuohipukin näyttävä julkinen uhraus on riittävä sovitus näistä kaikista muista tapahtumista sekä riittää puhdistamaan Perussuomalaisen puolueen kansan silmissä. Itse pidän tätä jokseenkin halveksuttavana ja selkärangattomana, mutta sitä on jo totuttu Soinin taholta odottamaan.

Huomautettakoon lisäksi, että Soinin luotto ei muutenkaan ole tätä nykyä järin korkealla. Jos te, arvon lukijat, hilaatte joskus perseenne ulos ja kuuntelette mitä muillakin kansalaisilla on sanottavaa, niin panette sen kyllä merkille. Ongelma ei enää edes ole Perussuomalaisen puolueen sisällä ilmenevä rasismi, vaan enemmänkin puolueessa ja sen johdossa ilmenevä pohjaton typeryys ja pyrkimys sulkea silmänsä tältä pulmalta. Hirvisaaren, van Wonterghemin ja kumppanien lausunnot ovat herättäneet laajaa vastenmielisyyttä ja leimanneet koko puolueen. Soinin höpistessä jo kolmatta kertaa miten ensi kunnallisvaaleissa ehdokkaita vaaditaan allekirjoittamaan sitoumus rasismista irtisanoutumisesta, ei kukaan liikkuva äänestäjä enää usko hänen lausumisiaan. Kaikki näkevät tällä hetkellä käytännössä miten hyvin ne sitoumukset ovat toimineet. Joitakin ihmisiä toki voi huijata kaiken aikaa, mutta kaikkia ihmisiä ei voi huijata kaiken aikaa.

Todettakoon lisäksi, että olen itse ollut läsnä Tampereen kaupunginkirjastossa islam-aiheisessa yleisötilaisuudessa, mihin saapui tuolloin myös eilisen varoituksen Soinilta saanut vanhaherra Elovaara, mukanaan tukku paitoja, joihin oli piirustettu kuvia Sika-Muhammedista. Session aikana hän esitti jatkuvia jankuttavia kysymyksiä islaminuskosta, pedofiliasta ja ties mistä. Omasta mielestään hän epäilemättä esitti tuolloin rautaista kritiikkiä luennoimassa olleelle Husein Muhammedille. Valtaosa läsnäolleista kuitenkin vaikutti katselevan häntä enemmänkin oudoksuen ja ihmetellen, mikä helvetti häntä oikein vaivaa. Jos nyt jotkut lukijoista haluavat olettaa, että koko muu yleisö koostui raivopäisistä punikeista, jotka eivät ymmärtäneet isänmaallista toimintaa ja "halusivat pelastaa maailman polttamalla lipun", niin siitäpä vain. Rohkenen väittää, että enemmistön mielestä tilaisuudessa oli kuitenkin joukko tavallisia luennon aiheesta aidosti kiinnostuneita kansalaisia, jotka vain hämmästelivät miksi hitossa joku vanhempi herrasmies paarustaa paikan päälle mukanaan joitakin islamofobisia puseroita ja keskeyttää jatkuvasti luentoa typerillä ja sekavilla välihuudoillaan.

Poikelalle lisäksi tiedoksi neljä asiaa:

1) Tampereen yliopistolla ei ole laitoksia.

2) Toisin kuin eräät Perussuomalaisissa vaikuttavat avoimesti "uskonnottomiksi" ilmoittautuneet henkilöt, minä olen lukenut Raamatun kannesta kanteen ja kykenen tarvittaessa siteeraamaan etenkin Vanhaa Testamenttia hyvin sujuvasti. Sen lisäksi kirjoitan vapaana toimittajana erääseen katolilaiseen sanomalehteen.

3) Tuo pitkähkö sitaattisi ei varsinaisesti liity tähän asiaan.

4) "Takkirautaa" on yleisesti ottaen turhanpäiväinen blogi. Etenkin sen politiikkaa ja kulttuuria koskeva anti on varsin sekavaa, ja paikoitellen suoranaisen harhaista.

Tapio Suhonen

Ensimmäinen ongelmasi on, että näet perussuomalaisten typeryydet selkeästi, mutta esim. demareiden typeryyttä katsot sormien läpi. Tätä kutsutaan puolueellisuudeksi.

Toinen ongelmasi on se, että vastaat kysymykseen mikä, silloin kun pitäisi vastata kysymykseen miksi. Yleisesti katsoen, vastaat aina asian sivuun, silloin kun aihe pitää sisällään muutakin kuin oman pakkomielteesi. Samaa metodia käyttää mm. blogisti Siikala.

Kolmas ongelmasi on se, että aliarvioit törkeästi lukijoitasi; uskot oman tajuntasi kaikenkattavuuteen, kuin ossimäntylahti, riippumatta siitä, kuinka perusteettomia väitteitä so. helppoja ratkaisuja suollat kynästäsi. Tämänkaltaista taipumusta jotkut nimittävät tyhmyydeksi.

Neljäs ongelmasi on se, että katsot aihetta ”rasismi”, näkemättä metsää puilta. Jos onkin olemassa urpoja, jotka huutavat neekeriä, tai jakelevat sikamuhamedpaitoja muslimien järjestämissä kinkereissä, se ei anna aihetta suhtautua ”rasismiin” hypersensitiivisesti.
Jos nyt katsot lukemaasi ja kokemaasi kulttuuria: Danten, Leonardon, Newtonin, Kantin, Husserlin, Wagnerin, Brahmsin, Sibeliuksen, Cioranin, Derridan.....etc. Kautta, huomaat oman natsistisuutesi; afrikkalaisuus ei edusta kokemaasi. Hieno saviastia, primitivistinen taide tai Nubian pienoispyramidikopiot eivät kompensoi länsimaista kulttuuria, vaikka – ehkä – niillä yrität viedä asiaa sivuraiteille. Tiedät hyvin, minkälaisesta kulttuurillisesta epätasapainosta on kysymys, ja ehkä juuri siksi suhtaudut asiaan rasismisensitiivisellä kiihkolla; suhtaudut aiheeseen puhumattomuudella. Minulle tämä aihe ei ole tabu.
Kun esimerkiksi Halla-aho kärjistää ja hakee painotuksia omalle agendalleen, teet itse juuri samoin: kumpi on sitten oikeassa? Oikea vastaus on siis poliittinen mielipide, ei muuta.
Olen itse hirveä ”rasisti”, koska en pidä hiphopista; olen kaikenlisäksi niinkin natsistinen, että tunnustan pitäväni Sibeliuksesta ja Wagnerista – herravarjelkoon!
Minä tunnustan, että pidän eurooppalaisia kulttuurisaavutuksia parempina kuin afrikkalaiset kulttuurisaavutukset. Se lienee mielestäsi rasismia. Kulttuurirelativistinen pelokkuus poistanee mielestäsi rasismin?
”Rasismia” on, mikäli olen tekstiesi rivienvälejä tulkinnut, esimerkiksi ääneenlausuttua kritiikkiä Huussi ry:n hupiretkestä Afrikkaan. ”Rasismia” lienee myös jos kysyy muitakin syitä somalin työttömyyteen, kuin suomalainen paskamaisuus.

Viides ongelmasi on se, että itserakkautesi loistaa viittasi reijistä.

Käyttäjän jojalonen kuva
Jussi Jalonen

Kuitataanpa nyt Suhosen kommentti taas kohta kohdalta.

1) Puolueellisuudesta syyttäminen on totta kai vanha kikka. Tässä blogissa olen esittänyt kriittisiä kommentteja yhdestä jos toisesta politiikkaan liittyvästä asiasta; niin Pekka Haaviston vaalikampanjasta, Vihreistä yleensä, Vasemmistoliitosta, Kokoomuksen toiminnasta ja vaikka mistä. Sitä en tiedä, mistä nyt päätit repäistä nimenomaan sosialidemokraatit mittapuuksi, koska nähdäkseni he eivät ole tehneet viime aikoina mitään kiinnostavaa. Muutenkin tuo edellytyksesi siitä, ettei Perussuomalaisia voi lainkaan kritisoida ilman että haukkuu samaan hengenvetoon jonkun toisenkin poliittisen puolueen, on täysin ääliömäinen. Minä kirjoitan siitä, mikä kulloinkin sattuu olemaan ajankohtaista ja mikä minua sattuu huvittamaan.

2) En edelleenkään mahda mitään sille, että mussutat sekavia. Aivan rehellisesti, tuosta "toisen ongelman" kuvauksestasi en taaskaan tajunnut yhtään mitään, vaikka luin sen pari kolme kertaa hitaasti läpi. Voi totta kai olla, että olen vain jotenkin typerä, mutta minusta näyttää siltä, että jos tässä jollakulla on pakkomielteitä, niin niitä on itselläsi. Miten muuten voi selittää tuon patologisen jankutuksesi jostakusta Siikalasta tai Mäntylahdesta?

3) "Perusteettomista väitteistä" höpisemisesi on halpaa puhetta, koska ylempänä olen tarjonnut sinulle reilut perustelut. Pyrin ylipäätään aina tekemään asiat selväksi joko itse kirjoituksissani tai viimeistään kommenttiosastolla. Elleivät nämä perustelut sinulle sitten kuitenkaan kelpaa, niin se pulma on omalla tahollasi. Mitä taas tulee "lukijoiden aliarvioimiseen", niin suoraan sanoen parikin ihmistä on kummastellut miten ihmeessä ylipäätään viitsin omata kärsivällisyyttä vaikkapa sinulle vastaamiseen.

4) Tässä kohtaa alat taas vaihteeksi toistaa samaa markan mukaälykästä tekstiäsi jostain "hypersensitiivisyydestä". Kirjoitan yhden bloggauksen asiasta, joka taas vaihteeksi oli ajankohtainen, ja tämä on mielestäsi herkkänahkaisuutta? Paskan marjat; sinua vaikuttaa ottavan yksinkertaisesti päähän se, että aiheesta puhutaan ollenkaan. Mimosan hipiän omaava osapuoli näytätkin siis olevan sinä itse, ja taas kerran, kyse on psykologisesta projektiosta, jossa moitit toista osapuolta omista ongelmistasi.

Mitä taas tulee "asian sivuraiteille viemisestä", niin se joka täällä höpisee sekavia Isaac Newtonista ja afrikkalaisista saviastioista olet kyllä sinä itse. Bloggauksessani ei ollut kyse mistään syvällistä eri kulttuurien vertailua toteuttaneista intellektuelleista, vaan selvän propagandististen horinoidensa vuoksi oikeuteen joutuneista tapauksista, joiden mielestä musliminaisen kivittäminen hengiltä on peräti käypä keino islaminuskoisten syntyvyyden ehkäisyksi, ja joiden mielestä länsimaiden sekä islamin välillä vallitsee sotatila.

5) Viimeisen toteamuksesi kohdalla olettaisin psykologisen projektion toimivan käänteisenä, joten kommenttisi ilmeisesti kielii siitä, että tunnet alemmuutta. Mikäli näin tosiaan on, niin voinet harkita kannattaako sinun ylipäätään kirjoittaa tähän ketjuun yhtään mitään. Etenkin, kun toistaiseksi et ole edes kyennyt pysymään aiheessa - tai ylipäätään edes halunnut pysyä aiheessa. Sen sijaan että keskustelisit itse teemasta, haluatkin keskustella minusta.

Tapio Suhonen

Olen täysin samaa mieltä kanssasi, mitä tulee perussuomalaisten viimeaikaisiin törttölyihin, ihmettelen vain tapaa, jolla korostat sen merkitystä.
Kyllä, törkin kognitiivisesti sokeaa pistettäsi. Taipumuksesi rajata ongelma empiiriseksi otannaksi ei oikein maistu minulle. Painotan sitä, että asioihin vaikuttaa myös ne tekijät, jotka tietoisesti rajaat ulos.

Olen itse enemmän huolestunut siitä älyllisestä epärehellisyydestä, johon jotkut poliitikot syyllistyvät: persujen ajoittainen junttimaisuus ei mielestäni ole huolestuttava ongelma.

Olet blogisi puheenjohtaja ja korostat sen merkitystä; myös silloin kun katsot mm. raamattukeskustelun päättyneeksi. Ei se mitään.

Psykologisten ongelmien suhteen (omieni) olen jäävi vastaamaan, en ole tunnistanut alemmuuskompleksia itsessäni, ehkä tiedät asiasta enemmän...
En kuitenkaan syö lääkkeitä;-\

Käyttäjän jojalonen kuva
Jussi Jalonen

No, niistä lääkkeitten syömisestä en sanonut kyllä tietääkseni mitään. Sielunmaisemansa taas on kaikilla, niin myös minulla.

Sivumennen, tarkkasilmäiset varmaankin huomaavat etten ole sanonut esimerkiksi Hakkaraisen kuuluisista tempauksista yhtikäs mitään tai nostanut niitä tässäkään esille. Siihen on syynsä. Minulta jos kysytään, niin kuka tahansa aikuinen mies on vapaa hieman irrottelemaan työajan ulkopuolella, eikä Teuvo Hakkarainen minun nähdäkseni ole tehnyt yhtikäs mitään väärää taikka tuomittavaa.

Soinin ja komisario Packalénin päivittelyä Hakkaraisen tempauksista pidän itse neitimäisenä tuohtumuksena ja todisteena siitä, ettei kumpikaan ole selvästikään ollut koskaan tekemisissä Hakkaraisen tyylisen suomalaisen miehen mielenmaiseman kanssa.

Käyttäjän pekkaopollanen kuva
Pekka Olavi Pöllänen

Suosittelut Tapiolle ja Jussille, MUTTA näettekö näyttönne ääreltä AURINKOA !?! Toivon, että näette !

Minä näen ja kun kelikin on loistava, - 5, niin minä tästä karautan rinteeseen laskettelemaan ! Ulkoilmaan mars mars ! SUOSITTELEN !

Käyttäjän jojalonen kuva
Jussi Jalonen

Pöllänen puhuu viisaasti, ja itselläni on jo lenkkiasu päällä Pyynikinharjulle singahtamista varten. Tosin vain lenkille, koska sukseni ovat siellä Satakunnassa.

seppo kirnu

Voisiko noiden veriuhriuskontojen sitaattien käytön ja ylipäätään niiden seuraamisen lopettaa jo pikkuhiljaa? Ne ovat järjettömiä ja pahansuopia.

Jos kannattaa ihmisuhriin pohjautuvia uskontoja, niin minä en ainakaan tee sellaisten hahmojen eteen yhtään mitään edes hätätilanteessa.

Tuo ulkona käynti oli järkevää kyllä. Nätti kun on ilma juu.

Käyttäjän jojalonen kuva
Jussi Jalonen

No, minä sattumoisin pidän Vanhasta Testamentista.

Tämä ketju on kyllä sinänsä taas käynyt havainto-opetuksesta siitä, että nykynuoriso ja vanhempi väki ei yksinkertaisesti tunne Raamattuaan. Sekä tietysti siitä, että mihin tahansa kommenttiin voi aina vastata toteamalla "öhö öhö, Tampere, öhö öhö".

seppo kirnu

Raamattua ei tarvita hittoonkaan. Ihminen tulevat varsin hyvin toimeen ilman faktisesti suoranaisen kahelin -jahven- juttuja.

Tosin jos niitä käyttää ihan hupina ja vain teksteinä niin aivan sama. EN näet kannata sensuuria.

Jahven eli allahin eli suatanan nyt kuitenkin voisi kivittää pois sotkemasta asioita.

Jahvetti on edelleen suuri kölipää ja piimäinen marakatti, kaikkine jakomielisine persoonallisuuksineen. Sellaisten valta on ihmisuhrien aikaa ja minä en kannata ihmisuhraamista edes symbolisessa mielessä. Eli huut sinne ja äkäseen!

Tampere on hyvä paikka. Oiwempi kuin moni kädettömien etelänhetelmä.

Heippa.

Käyttäjän jpvuorela kuva
Jari-Pekka Vuorela

Hmmmm.... kyllä itsellenikin tietysti kelpaa mieluummin Tampere kuin Yahweh eli Allah. Hieman kuitenkin hämmentää tuo ilmaus "ihminen tulevat". Ehkä luen siihen filosofisesti liikoja.

Toimituksen poiminnat