Tutkijan verkkokamari Historiantutkijan vara-asunto

Espoo

Kymppitonnilla oma koti Espoosta. Osaomistus asojen tilalle.

Espoon puutarhakaupunki Tapiola on esimerkki yhteiskunnan tuella toteutetusta viihtyisästä ja kohtuuhintaisesta asumisesta. Sellaisesta, johon tavallisella ihmisellä oli varaa. Näin toimi valtion luoma omistusaravajärjestelmä neljäkymmentä vuotta, aina 1990 luvulle saakka. Omistusarava tarkoitti sitä, että asunnon ostaja sai edullista valtion lainaa, ja rakentamisen taso ja hinta olivat säännellyt. Se siirsi suuret ikäluokat torppareista kotiensa omistajiksi.

 

Espoon tulee irtautua HSL:stä ja perustaa EKL

On jo monesti todettu ja HSL on päätöksillään osoittanut, ettei se pysty enään palvelemaan espoolaisia. Länsimetron aiheuttamat heikennykset ovat jo moneen kertaan todetut ja viimeisimpänä HSL päätöksellään heikenti oleellisesti Pohjois-Espoon bussiyhteyksiä, eikä se siihen jää sillä viime vuoden lopulla julkistettiin Pohjois-Espoon linjastoluonnos:

http://pohjoisespooleppavaara.blogspot.fi/2017/12/linjastoluonnos.html

Metrotyöt seis: Palvelutaso ylös, verot ja velka alas!

Länsimetro on toiminut kolme kuukautta. Suurelle osalle espoolaisia se on merkinnyt hankalampia työmatkoja. Merimaisemat ovat vaihtuneet tunneliseiniin. Rahaa tähän saavutukseen on palanut reilu tuhat miljoonaa euroa.

 

Länsimetron jatkon louhinta Matinkylästä Espoonlahteen alkaa valmistua. Espoolaisten rahaa nämä jatkotunnelit ovat tähän mennessä vaatineet 355 miljoonaa euroa. Nyt kaupunginvaltuustolle on annettu hyväksyttäväksi uusi kustannusarvio Länsimetron jatkon valmiiksi tekemisestä. Hintalappu nousee 1159 miljoonaan aiemmasta 801 miljoonasta eurosta.

Metron ongelmiin löydettävä kestäviä ratkaisuja

Helsingin Uutiset käsitteli artikkelissaan (HU 3-4.3) metroliikenteen ongelmia. Päivittäisenä vuosaarelaisena metronkäyttäjänä olen myös itse törmännyt niihin viime viikkoina.

Johtaako väestörakenteen muutos yksityiskouluihin?

Espoossa hyväksyttiin juuri kotouttamisohjelma vuosille 2018-2021. Pysäyttävintä uutta tietoa kotouttamisohjelmassa on itselleni se, kuinka jopa toisen polven maahanmuuttajien matematiikan osaaminen on lähes kaksi vuotta kantaväestön oppilaita jäljessä. Kyse ei ole ainakaan kiinalaisista, joiden kulttuurissa panostetaan koulunkäyntiin tosissaan ja tuskin venäläisistäkään.

Länsimetro on ymmärretty väärin

Kun Espoon suorat Kamppiin kulkeneet bussilinjat lakkautettiin Länsimetron liikennöinnin aloittamisen jälkeen, syntyi Espoossa kohu. Erityisesti sellaisilla alueilla, joilta aikaisemmin kulkivat bussit suoraan Kampin terminaaliin, monen espoolaisen matka-ajat saattoivat suhteellisesti pidentyä huomattavasti.

Länsimetro puuroutti Pääkaupunkiseudun läntisen joukkoliikenteen

Länsimetro puuroutti Pääkaupunkiseudun läntisen joukkoliikenteen

Espoossa asuva ja Helsingin kantakaupungissa työssä käyvä sukulaismies kertoo mitä on tapahtunut kun Länsimetro alkoi liikennöidä:

”Minä olen nyt muutaman päivän kulkenut Metrolla (kun ei millään muulla voi). Vähän rauhallisestihan matka taittuu, metro toki toimii. Ennustin aikanaan, että työmatkani pitenee 15-20 minuutilla per suunta. Olin väärässä. Se piteni 25-30 min.  

Espoossa yli 600 nuorta pelkällä toimeentulotuella

Toimeentulotuen siirto Kelan hoidettavaksi vuoden 2017 alusta toi paljon suuria muutoksia sosiaalityöhön. Vuoden 2016 loppuun asti kaikki perustoimeentulotukipäätökset hoidettiin Espoossa Aikuissosiaalityössä. Muutoksen jälkeen kunnan hoidettavaksi jäi täydentävä sekä ehkäisevä toimeentulotuki. Huomattavan osa työajasta on kulunut Kelan kanssa asioiden selvittämiseen ja asiakkaan asioiden ajamiseen.

Nelosolut tuhosi Espoon Leppävaaran: Kuvareportaasi

Olemme pitkin loppuvuotta saaneet kuulla uuden alkoholilain ongelmista sen vastustajilta. Nelosolut kaupoissa kuulemma syöksee kansakunnan mitä moninaisimmilla tavoilla rappioon ja aiheuttaa täydellisen anarkian välittömästi. Valitettavasti kaikki varoitukset osoittautuivat todeksi. Tämä on kuvareportaasi nelosoluen tuhoamasta Espoon Leppävaarasta.

Liikennekaaosta odotellessa.

HSL:n ja Espoon osaamattomuus Metron lopullisessa käyttöönotossa voi aiheuttaa liikennekaaoksen. Noin sadantuhannen ihmisen liikkuminen muuttuu yhtäaikaa Espoossa vuodenvaihteessa, kun metron liityntäliikenne käynnistyy ja suorat linjat Helsinkiin loppuvat. Jos 10 prosenttia matkustajista vaihtaisi bussista autoon eikä metroon, syntyisi kaaos teillä ja liikenne tukkeutuisi.

Sen sijaan, että ongelma ratkaistaisiin jo nyt, virkamiehet päättivätkin perustaa ”komitean” seuraamaan tilannetta ja varautumaan mahdolliseen kaaokseen (HS 13.12.).

Toimituksen poiminnat

Julkaise syötteitä